Kibice Widzewa przedstawili uchwałę obywatelską ws. stadionu. Co w niej napisali?

Zgodnie z analizą zleconą przez Miasto Łódź (...) potencjał rozwojowy Widzewa sięga 30-35 tys. kibiców. Jedyną szansą urzeczywistnienia się założeń przyjętych w analizie/raporcie jest budowa stadionu piłkarskiego, którego głównym użytkownikiem zostanie klub Widzew? - to jeden z powodów zawartych w uchwale obywatelskiej kibiców, którzy przekonują o słuszności budowy stadionu przy al. Piłsudskiego.
Kibice Widzewa w piątek wzięli udział w manifestacji pod magistratem. Jej powodem był brak decyzji miasta w sprawie budowy stadionu przy al. Piłsudskiego i obawa, że UMŁ zdecyduje się na budowę obiektu przy al. Włókniarzy. W manifestacji wzięło udział około 1,5 tys. kibiców, a także najważniejsze osoby Widzewa, z jego szefem Sylwestrem Cackiem na czele (relacjatutaj). Do manifestujących wyszła też prezydent Zdanowska, której kibice wręczyli petycję (szczegóły tutaj). Oprócz tego zaprezentowali treść przygotowanej uchwały obywatelskiej ws. budowy stadionu przy al. Piłsudskiego. Oto jej treść:

W dniu 7 maja 2013 roku Prezydent Miasta ogłosiła decyzję o budowie jednego stadionu piłkarskiego w Łodzi. Lokalizacje, jakie pozostały do wyboru, to tereny Orła Łódź oraz miejsce obecnego stadionu Widzewa przy al. Piłsudskiego 138.

Zgodnie z założeniem Pani Prezydent o ostatecznym wyborze lokalizacji stadionu decydować będzie kryterium finansowe obejmujące koszty budowy stadionu, przebudowę infrastruktury oraz późniejszego jego utrzymania. Porównanie obu potencjalnych lokalizacji oraz argumentów za wyborem którejś z nich bezspornie przemawiają za budową stadionu miejskiego przy al. Piłsudskiego 138.



Celowość budowy stadionu

Miasto Łódź posiada jeden profesjonalny klub piłkarski występujący obecnie w najwyższej klasie rozgrywkowej. Widzew Łódź jako jeden z najbardziej utytułowanych polskich klubów piłkarskich, posiadający markę rozpoznawaną w całej Europie, jako jedyny nie posiada nowoczesnego stadionu. Jest to wynikiem zaniedbań i krótkowzroczności władz Miasta Łodzi, które "przespały" okres "boomu stadionowego", który ogarnął Polskę w związku z EURO 2012. Efektem tego stanu rzeczy są coraz większe trudności w dorównaniu przez Widzew swoim największym krajowym konkurentom, którzy do niedawna pozostawali jedynie w cieniu łódzkiego potentata. Mimo tych niedogodności związanych z brakiem infrastruktury stadionowej na miarę marki i ambicji klubu, jego właścicieli i kibiców, Widzew pozostaje jednym z najpopularniejszych klubów piłkarskich w Polsce (świadczy o tym liczba sprzedanych dotychczas kart kibica). Potwierdziła to w swoim raporcie firma doradcza Ernst & Young, która określiła Widzew mianem "uśpionego giganta". Zgodnie z Analizą zleconą przez Miasto Łódź konsorcjum firm Investment Support potencjał rozwojowy Widzewa sięga 30-35 tys. kibiców. Jedyną szansą urzeczywistnienia się założeń przyjętych w analizie/raporcie jest budowa stadionu piłkarskiego, którego głównym użytkownikiem zostanie klub Widzew, mający dzięki temu szansę na szybki powrót na należne mu miejsce w czołówce polskich klubów piłkarskich.



Dojazd do stadionu

Analizując warianty dojazdu do nowo powstałego stadionu miejskiego, należy brać pod uwagę transport samochodowy (w tym komunikację miejską) oraz kolejowy. Prawdopodobieństwo korzystania przez kibiców z transportu lotniczego w czasie rozgrywek krajowych jest bliskie zera, natomiast na potrzeby rozgrywek pucharowych bądź reprezentacyjnych dotarcie na stadion z Portu Lotniczego im. W. Reymonta nie powinno stanowić większego problemu.

Al. Piłsudskiego to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Łodzi na linii wschód - zachód. Dzięki doskonałym połączeniom głównymi arteriami komunikacyjnymi na linii północ - południe (a. Kopcińskiego/Rydza-Śmigłego oraz al. Włókniarzy) daje możliwość dotarcia do stadionu (zarówno transportem miejskim, jak i prywatnym) kibicom z całej Łodzi. Dodatkowych argumentów dostarczają rozpoczynające się wkrótce bądź planowane inwestycje, które zwiększą dostępność komunikacyjną stadionu (modernizacje szybkiej linii tramwajowej Olechów - Retkinia wraz z dworcem przesiadkowym i przebudową ulic przy ul. Piotrkowskiej, planowana budowa ulic Nowokonstytucyjnej i Nowotargowej łączącej Widzew z Nowym Centrum Łodzi).

Al. Piłsudskiego wraz z ul. Rokicińską stanowić będzie główną bramę wjazdową do Łodzi z ringu autostradowego otaczającego miasto. Zarówno autostrady A1 i A2, jak i droga szybkiego ruchu S8 pozwolą dotrzeć na stadion kibicom z całej Polski. Dodatkowo stadion jako wizytówka Miasta stanowić będzie pierwszy z ciekawych obiektów mijanych przez osoby wjeżdżające do miasta od strony autostrady.

Stadion usytuowany przy al. Piłsudskiego znajdował się będzie przy modernizowanej linii kolejowej Łódź - Warszawa zapewniającej szybkie dotarcie na stadion kibicom z kierunku wschodniego. Dodatkowych argumentów dostarczają rozpoczynające się wkrótce bądź planowane inwestycje kolejowe, które zwiększą dostępność komunikacyjną stadionu (budowa kolei aglomeracyjnej łączącej miasta aglomeracji łódzkiej i poszczególne osiedla

z Widzewem jak Zgierz - Radogoszcz - Widzew czy z drugiej strony Kaliski - Chojny - Widzew oraz planowana budowa kolei dużych prędkości wraz z tunelem pod Łodzią zapewniająca szybkie połączenie z największymi miastami w Polsce).

Utrzymanie stadionu

Jedyną szansą zapewnienia rentowności stadionu jest gra na nim klubu występującego w najwyższej klasie rozgrywkowej. Przychody ze stadionu generowane przez klub pozwolą na pokrycie kosztów jego utrzymania. Biorąc pod uwagę liczbę kibiców klubu Widzew Łódź, jego potencjał rozwojowy, zwiększające się wpływy z tytułu rozgrywek w ekstraklasie i rozgrywek pucharowych, stadion dedykowany temu klubowi jako głównemu użytkownikowi daje jedyną szansę na stopniowy zwrot wydatków poniesionych przez miasto na budowę obiektu.

Więcej o stadionie na blogach Szymona Bujalskiego i Bartłomieja Derdzikowskiego.

Więcej o: