Sport.pl

Kibice Widzewa przedstawili uchwałę obywatelską ws. stadionu. Co w niej napisali?

Zgodnie z analizą zleconą przez Miasto Łódź (...) potencjał rozwojowy Widzewa sięga 30-35 tys. kibiców. Jedyną szansą urzeczywistnienia się założeń przyjętych w analizie/raporcie jest budowa stadionu piłkarskiego, którego głównym użytkownikiem zostanie klub Widzew? - to jeden z powodów zawartych w uchwale obywatelskiej kibiców, którzy przekonują o słuszności budowy stadionu przy al. Piłsudskiego.
Kibice Widzewa w piątek wzięli udział w manifestacji pod magistratem. Jej powodem był brak decyzji miasta w sprawie budowy stadionu przy al. Piłsudskiego i obawa, że UMŁ zdecyduje się na budowę obiektu przy al. Włókniarzy. W manifestacji wzięło udział około 1,5 tys. kibiców, a także najważniejsze osoby Widzewa, z jego szefem Sylwestrem Cackiem na czele (relacjatutaj). Do manifestujących wyszła też prezydent Zdanowska, której kibice wręczyli petycję (szczegóły tutaj). Oprócz tego zaprezentowali treść przygotowanej uchwały obywatelskiej ws. budowy stadionu przy al. Piłsudskiego. Oto jej treść:

W dniu 7 maja 2013 roku Prezydent Miasta ogłosiła decyzję o budowie jednego stadionu piłkarskiego w Łodzi. Lokalizacje, jakie pozostały do wyboru, to tereny Orła Łódź oraz miejsce obecnego stadionu Widzewa przy al. Piłsudskiego 138.

Zgodnie z założeniem Pani Prezydent o ostatecznym wyborze lokalizacji stadionu decydować będzie kryterium finansowe obejmujące koszty budowy stadionu, przebudowę infrastruktury oraz późniejszego jego utrzymania. Porównanie obu potencjalnych lokalizacji oraz argumentów za wyborem którejś z nich bezspornie przemawiają za budową stadionu miejskiego przy al. Piłsudskiego 138.



Celowość budowy stadionu

Miasto Łódź posiada jeden profesjonalny klub piłkarski występujący obecnie w najwyższej klasie rozgrywkowej. Widzew Łódź jako jeden z najbardziej utytułowanych polskich klubów piłkarskich, posiadający markę rozpoznawaną w całej Europie, jako jedyny nie posiada nowoczesnego stadionu. Jest to wynikiem zaniedbań i krótkowzroczności władz Miasta Łodzi, które "przespały" okres "boomu stadionowego", który ogarnął Polskę w związku z EURO 2012. Efektem tego stanu rzeczy są coraz większe trudności w dorównaniu przez Widzew swoim największym krajowym konkurentom, którzy do niedawna pozostawali jedynie w cieniu łódzkiego potentata. Mimo tych niedogodności związanych z brakiem infrastruktury stadionowej na miarę marki i ambicji klubu, jego właścicieli i kibiców, Widzew pozostaje jednym z najpopularniejszych klubów piłkarskich w Polsce (świadczy o tym liczba sprzedanych dotychczas kart kibica). Potwierdziła to w swoim raporcie firma doradcza Ernst & Young, która określiła Widzew mianem "uśpionego giganta". Zgodnie z Analizą zleconą przez Miasto Łódź konsorcjum firm Investment Support potencjał rozwojowy Widzewa sięga 30-35 tys. kibiców. Jedyną szansą urzeczywistnienia się założeń przyjętych w analizie/raporcie jest budowa stadionu piłkarskiego, którego głównym użytkownikiem zostanie klub Widzew, mający dzięki temu szansę na szybki powrót na należne mu miejsce w czołówce polskich klubów piłkarskich.



Dojazd do stadionu

Analizując warianty dojazdu do nowo powstałego stadionu miejskiego, należy brać pod uwagę transport samochodowy (w tym komunikację miejską) oraz kolejowy. Prawdopodobieństwo korzystania przez kibiców z transportu lotniczego w czasie rozgrywek krajowych jest bliskie zera, natomiast na potrzeby rozgrywek pucharowych bądź reprezentacyjnych dotarcie na stadion z Portu Lotniczego im. W. Reymonta nie powinno stanowić większego problemu.

Al. Piłsudskiego to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Łodzi na linii wschód - zachód. Dzięki doskonałym połączeniom głównymi arteriami komunikacyjnymi na linii północ - południe (a. Kopcińskiego/Rydza-Śmigłego oraz al. Włókniarzy) daje możliwość dotarcia do stadionu (zarówno transportem miejskim, jak i prywatnym) kibicom z całej Łodzi. Dodatkowych argumentów dostarczają rozpoczynające się wkrótce bądź planowane inwestycje, które zwiększą dostępność komunikacyjną stadionu (modernizacje szybkiej linii tramwajowej Olechów - Retkinia wraz z dworcem przesiadkowym i przebudową ulic przy ul. Piotrkowskiej, planowana budowa ulic Nowokonstytucyjnej i Nowotargowej łączącej Widzew z Nowym Centrum Łodzi).

Al. Piłsudskiego wraz z ul. Rokicińską stanowić będzie główną bramę wjazdową do Łodzi z ringu autostradowego otaczającego miasto. Zarówno autostrady A1 i A2, jak i droga szybkiego ruchu S8 pozwolą dotrzeć na stadion kibicom z całej Polski. Dodatkowo stadion jako wizytówka Miasta stanowić będzie pierwszy z ciekawych obiektów mijanych przez osoby wjeżdżające do miasta od strony autostrady.

Stadion usytuowany przy al. Piłsudskiego znajdował się będzie przy modernizowanej linii kolejowej Łódź - Warszawa zapewniającej szybkie dotarcie na stadion kibicom z kierunku wschodniego. Dodatkowych argumentów dostarczają rozpoczynające się wkrótce bądź planowane inwestycje kolejowe, które zwiększą dostępność komunikacyjną stadionu (budowa kolei aglomeracyjnej łączącej miasta aglomeracji łódzkiej i poszczególne osiedla

z Widzewem jak Zgierz - Radogoszcz - Widzew czy z drugiej strony Kaliski - Chojny - Widzew oraz planowana budowa kolei dużych prędkości wraz z tunelem pod Łodzią zapewniająca szybkie połączenie z największymi miastami w Polsce).

Utrzymanie stadionu

Jedyną szansą zapewnienia rentowności stadionu jest gra na nim klubu występującego w najwyższej klasie rozgrywkowej. Przychody ze stadionu generowane przez klub pozwolą na pokrycie kosztów jego utrzymania. Biorąc pod uwagę liczbę kibiców klubu Widzew Łódź, jego potencjał rozwojowy, zwiększające się wpływy z tytułu rozgrywek w ekstraklasie i rozgrywek pucharowych, stadion dedykowany temu klubowi jako głównemu użytkownikowi daje jedyną szansę na stopniowy zwrot wydatków poniesionych przez miasto na budowę obiektu.

Więcej o stadionie na blogach Szymona Bujalskiego i Bartłomieja Derdzikowskiego.

Więcej o:
Komentarze (18)
Kibice Widzewa przedstawili uchwałę obywatelską ws. stadionu. Co w niej napisali?
Zaloguj się
  • jusup

    Oceniono 55 razy 45

    Wyważone, nokautujące argumenty, pokazujące, ze wszystkie teksty o przewagach innych lokalizacji to bzdura całkowita. Stadion Widzewa, na Al. Piłsudskiego, znajduje się w znakomitych pod względem logistyki miejscu, jest już dobrze skomunikowany, a w najbliższym czasie będzie znakomicie skomunikowany. W łodzi znaleźć można najwyżej równie dobre pod tym względem lokalizacje, na pewno nie lepsze, a i te równie dobre jest dość trudno (na pewno stadion Orła do takich nie należy). Wszystkie inne lokalizacje mają jednak jedną istotną wadę - nie gra tam jeden z najsłynniejszych, najlepszych i posiadających najwięcej kibiców klubów Polski, czyli Widzew.
    Stadion dla Widzewa tylko na Widzewie.
    Warto przy tym zwracać uwagę wszystkich na to, ze budowa stadionu na Orle lub w tamtych okolicach to pozbawianie całej wschodniej części miasta jednego z jej najbardziej ważnych, charakterystycznych i łączących ludzi punktów na mapie. Koncentrowanie tego typu obiektów w jednej okolicy jest nie tylko nietrafne z organizacyjnego punktu widzenia, ale też niekorzystnie wpływa na rozwój miasta jako takiego, zaburzając pewną próbę równowagi w tym zakresie. Ograniczanie wschodniej części Łodzi do roli sypialni, blokowisk - źle wpłynie na jej rozwój, a do tego źle wpłynie na odbiór Łodzi jeśli brama do miasta od strony dwóch największych autostrad Polski będzie prowadzona przez gospodarzy miasta do swoistej degradacji

    Jeszcze raz - jedyną korzystną dla miasta i jego wizerunku jest decyzja o budowie stadionu dla Widzewa na Al. Piłsudskiego 138! Proponuję powrócić do koncepcji budowy dwóch stadionów - tu dla Widzewa i na Al. Unii dla ŁKS-u. Przy czym zaplanować obydwa stadiony na 20-25 tysięcy widzów, na Widzewie prowadzić inwestycję docelową od razu (bo Widzew gra w ekstraklasie i może ten stadion utrzymać), na ŁKS-ie zacząć od jednej trybuny na 5-7 tysięcy widzów, co w niższych ligach łatwiej pozwoli utrzymać taki obiekt - a w przypadku awansu ŁKS-u po latach do wyższych lig, budować dalej.
    Taką decyzją władze Łodzi rozwiązałyby cały bałagan i przeszły do historii jako te, które naprawdę rozwijały Łódź.

  • wdzwr

    Oceniono 20 razy 12

    Widzę ku.rwa że "eksperty" się jacyś znaleźli... Od razu obalę twój argument "znawco" z '58 .... A gdzie przy al. Unii znajdziesz tyle miejsc parkingowych? A po drugie tam nie może się znajdować 2 duży obiekt ze względu na Atlas Arenę.... Groziłoby to katastrofą budowlaną... Pozdrawiam, student PŁ.

  • wdzwr

    Oceniono 8 razy 8

    Bogulec .... Rozumiem że jesteś lemingiem i tak troszczysz się o dobra publiczne ale więcej kasy codziennie Polskie Państwo traci na chorej biurokracji i korupcji niż wybudowaniu 1 stadionu dla 3 pod względem wielkości miasta.... Więc jeżeli zależy Ci tak na pieniądzach publicznych to proponuje najpierw mieć pretensje do rządzących a nie kibiców, którzy też te podatki płacą i wymagaja czegoś w zamian .

    P.S. 3 lata 3 rok studiów ;)

  • wdzwr

    Oceniono 9 razy 7

    Bogulec .... Nie twoja sprawa . Jak tam u was ? Choroba psychiczna się pogłębia i nadal wierzycie w klub którego nie ma ?

  • costrzebazmienic

    Oceniono 7 razy 5

    Co tam na 50.000, 7ks potrzebuje stadionu minimum na 500.000!!!
    Kazdy sie ze mną zgodzi!!!
    P

  • whitetruth

    Oceniono 4 razy 0

    Bez żadnych uprzedzeń

  • qwertylodz

    Oceniono 14 razy -8

    Juz na wstepie orzel ma ogromna przewage nad kurnkiem. na orle jedynie co trzeba zburzyc to czesc trybuny zachodniej orla i jest juz gotowy plac budowy. Zreszta sprawa stadionow bedzie przeciagana do konca kadencji wiec o czym my mowimy :)

  • whitetruth

    Oceniono 15 razy -9

    Tyle tygodni się zwoływaliście na tylu forach internetowych, tyle kart KIK macie wydanych miałem niestety złudne wyobrażenie że zdominujecie dzisiaj Łódź bo ponoć was są ''miliony '' , źe pokażecie ''waszą wielkość '', o której tak się rozpisujecie.
    Ale niestety nie zaskoczyliście znów Łodzi, ...
    Z szacunkiem dla tych kibiców Widzewa, których ja znam i którzy są normalnymi ludźmibrz żadnych uprzedzeń

  • kowalski1958

    Oceniono 37 razy -25

    Paranoja z stadionem na Piłsudskiego, za nasze podatki to będzie tylko stadion wiejski,
    nie miejski ! Ma być nie na 22 tys. tylko na 35 tys. obłęd. Tylko na jakie mecze :ligowe i sparingi ?
    Bo żeby grać pod auspicjami UEFA, to trzeba spełnić warunki i kryteria , a te są jednoznaczne :
    13 miejsc parkingowych na każde 100 miejsc siedzących. Pytam się, gdzie wybudujecie te 3 000-
    do 4500 miejsc parkingowych . Odpowiem Wam nigdzie, i to będzie tylko stadion wiejski.
    A stadion miejski na 45 - 50 tys. tylko na al. Unii Lubelskiej 2.Każdy zdrowo myślący mieszkaniec Łodzi
    przyzna mi rację, na czele z Panią Prezydent Zdanowską.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX